Saab Voorjaars Challenge
route check

Zondag 1 maart, eerste dag van de meteorologische lente en er breekt al ‘s ochtends vroeg een lekker zonnetje door.. Die is erg welkom want vandaag gaan we (SHRT-bestuur: Frank, Bart, Bart, Els) samen met Joep de SVC narijden en de laatste puntjes op de i zetten in voorbereiding op 29 maart.. En rally rijden is altijd leuk, maar als we mogen kiezen toch het liefst met de zonnebril op onze neus..

De dag begint zo rond 09.30 in een nog uitgestorven restaurant de 3 Zussen (voorheen den Tol) waar men op dit tijdstip nog niet helemaal ingesteld was op gasten.. Maar da’s snel opgelost en met een bak koffie praten we even bij en begint al snel het intekenen van het eerste traject.. Voor we echt op pad gaan, checkt Joep nog even of de door ons uitgestippelde route enigszins in de buurt komt van hetgeen hij bedacht heeft en vertelt ons even waar het einde van de GTC komt te staan (da’s handig om te weten anders rijden we het hele ochtendtraject met de tabel erbij en dat was niet de bedoeling). Vervolgens stappen we in en gaan er 3 auto’s op pad.. Frank en Bart rijden de Sportklasse, Els en Bart de Toer en Joep rijdt hier tussendoor om nog een aantal zaken te checken, de ideale plek te bepalen voor routecontroles en (G)TC’s en uiteraard te kijken of wij de juiste route rijden..

Dit betekent 3 Zweedse auto’s op pad, waarbij nu de Saab nog in de minderheid was, maar dat is over 4 weken wel anders! Soms rijden we bij elkaar in de buurt, dan zien we elkaar een poosje niet om vervolgens ineens weer achter elkaar uit te komen.. Joep geeft nog de tip om vooral niet achter elkaar aan te gaan rijden, maar vooral zelf te blijven opletten, zeker als je allebei een andere route hebt mee gekregen.. Dit is ook een nuttige tip voor de deelnemers, dus..

Keurig conform planning melden we ons weer bij onze uitvalsbasis om te lunchen (ook check van de voedselkwaliteit is belangrijk onderdeel van het narijden). Tijdens de lunch worden de eerste ervaringen uitgewisseld, legt Joep ons haarfijn uit waar het toch echt anders had gemoeten dan wij gereden hebben en beginnen we vast aan de voorbereidingen voor het middagtraject. Hierin is een ook voor ons vrij onbekend systeem opgenomen, namelijk routebeschrijving op kaart, dus het vergt enig gepuzzel en onderling overleg voor deze route ingetekend is. Daarna wederom de auto’s ingedoken en lekker gaan rijden!

De Betuwe is echt een schitterend gebied met veel rustige weggetjes, wisselende omgevingen (dijkjes, landweggetjes, wat bos, strakke wegen langs sloten/weteringen) en mooie uitzichten. Als we 4 weken verder zijn is alles vast al weer wat groener en daardoor nog mooier!
Kort na vertrek bleek er een weg afgezet te zijn i.v.m. werkzaamheden, waardoor een relatief simpele “verbindingsroute” via bol-pijl toch ineens een uitdaging werd, want ja bij bol-pijl heb je geen kaart, dus ga je op gevoel proberen weer op het juiste punt uit te komen. Da’s gelukt en dan is het best handig als Frank en Bart voor je uitrijden. Na de route weer opgepakt te hebben, leek het rijden redelijk probleemloos te gaan.

Zo tegen 16.30 was iedereen weer terug en kon Joep ons wederom haarfijn uitleggen waar het toch echt iets anders bedoeld was dan wij bedacht/gereden hadden…

Gedurende de dag waren onze conclusies:
– mooie route in schitterende omgeving
– de rit is prima te rijden, maar om alle opdrachten foutloos te rijden moet je erg alert zijn
– her en der doen we een aanpassing op de oorspronkelijke route om wegomleggingen te omzeilen, evenals een wel heel smal weggetje waar je echt niemand tegen wil komen (een Saab en een BMW X5 bleek maar net te passen)

Kortom: we zijn er helemaal klaar voor en de rit is een absolute aanrader!

Groet,
Els