KLK1 2015: Och nu till något helt annat

Zaterdag 7 februari is het “Saab-rally seizoen” van start gegaan met de KLK 1. Terwijl het met name in het Noorden en het Westen van het land gevaarlijk glad was vanwege ijzel, was het in het Oosten rustig weer, maar wel erg koud! Het uitzetten van de controles was her en der een kleine uitdaging, want ja, zo’n paal met bordje wil je wel een beetje stevig neerzetten…
Om 09.00 stonden (op 2 na) alle bordjes (maar die werden bewust later geplaatst) en melden Rutger, Dennis, Bart en ondergetekende zich bij Saab Service Deventer om aldaar de laatste voorbereidingen te treffen. Saab Service Deventer had alles tot in de puntjes voorbereid: de stoelen en statafels stonden al netjes in het gelid, met de blower werd de showroom met verbazende snelheid opgewarmd en koffie en cake stonden klaar… Ook Thom van Saabworld was aanwezig met onderdelen en de bekende 9000-oprijwagen (Solstad) met een fraaie rode 900 classic erop.

KLK1 2015 1Vanaf 10.00 druppelden de eerste deelnemers binnen en om 10.30 begon Rutger met de uitleg. Het thema van de dag was “och nu till nagot helt annat” en dat bleek vooral in de in de middag gehanteerde systemen.
Na de leerzame instructie met ruime gelegenheid tot vragen stellen was er de inmiddels bekende lunch, verzorgd door Gea en haar dochters. Naast lekker belegde broodjes, dit keer een broodje frikandel om ook van binnen lekker warm te worden. Een prima alternatief voor de rallykroket!

Rond lunchtijd kwam ook Niko Bloemendal nog even spontaan sfeer snuiven. Dat leidde uiteraard ook weer tot een aantal foto’s die inmiddels on-line te vinden zijn.

Vanaf 13.15 gingen de eerste deelnemers het veld in. Rutger vertelde mij dat het niet zo moeilijk was dus dat we vanaf 15.15-15.30 wel weer de nodige mensen terug konden verwachten. Bart en Dennis waren kort voor de deelnemers vertrokken om hun positie in te nemen als GTC en de deelnemers te klokken in de regularity. Die bleek toch best pittig… De combinatie van een blinde lijn en keurig je tijd/afstand bewaken was voor de meeste mensen een brug te ver. In de toerklasse heeft iedereen hier de maximale strafpunten (30) opgelopen, maar ook voor de sportklassers was de uitdaging groot, slechts een paar equipes ontkwamen hier aan de 60 strafpunten die we voor de sport als maximum hadden gesteld.
Direct na de regularity bevond zich de volgende uitdaging: een op de kaart wel heel lastig te vinden weggetje door de T van Trafostation. Rutger stond niet geheel toevallig (op zijn fiets) in de buurt opgesteld en heeft velen dit weggetje zien missen. Bij het nakijken is gebleken dat dit geen schande was, want de op het weggetje verstopte H is door geen van de deelnemers genoteerd.

KLK 1 2015 2Dat er ook nog andere uitdagingen waren, bleek uit de verhalen van onze “oprollers”. Na sluiting van de GTC en een bak koffie bij Saab Service Deventer waren Bart en Dennis weer op pad gegaan om de uitgezette controles ook weer in te nemen. Daarbij kwamen ze geregeld Saab-rijders tegen, die nog aan het zoeken waren. Hierbij speelt het systeem “routebeschrijving op kaart” waarschijnlijk een belangrijke rol: als je daar namelijk een punt op de kaart niet kan vinden of een verkeerde keuze maakt (bijv. het kruisje van een kerk nemen als oriëntatiepunt ipv het kruis dat door Rutger bedoeld is) wordt je route ineens heel anders. De 2 grootste instinkers in dit stuk waren stempel F (gemeente Deventer via het weggetje onderlangs rijden om dat je daar als eerste door de tekst kan) en de controle M (windmolen bij Dijkerhoek). Verder bij terugkomst de nodige verhalen over controle T die op een weggetje stond dat normaliter prima te rijden is, maar nu werd geblokkeerd door een geparkeerde auto. Diverse equipes hadden de situatie prima ingeschat en de controle ook nog gezien, maar omdat het weggetje niet berijdbaar was, hebben we de controle geneutraliseerd. Ook controle Y is geneutraliseerd omdat er daar ook een andere (niet door Rutger bedoelde) oplossing mogelijk was.

Terwijl iedereen nog onderweg was, zijn Rutger en ik nog even de controles P en Z weg wezen zetten: die stonden beiden erg dicht bij Saab Service Deventer en om deelnemers niet op ideeën te brengen, zijn die pas weggezet toen iedereen al weer op pas was. Met de T had niemand problemen, maar de Z was de bekende “scherp blijven tot het einde” instinker en die is toch door een aantal mensen over het hoofd gezien.

Even na 15.30 kwamen de eerste deelnemers weer binnen, maar het duurde even voor we weer “compleet” waren. Onder het genot van een drankje en knabbeltje werd de uitleg bestudeerd en werden de eerste vragen al aan Rutger gesteld. Kort na 16.00 heeft Rutger de uitleg nog uitvoerig toegelicht en werden ook de laatste vragen beantwoord. Wederom een leerzame en geslaagde dag voor de aanwezige Saab-rijders!

De winnaars:
– Tjeerd Kuiper en Jochem Kuiper in de Sportklasse
– Harry Colenbrander en Peter van ’t Riet in de Toerklasse

Proficiat met jullie prestatie! Kijk hier voor de volledige uitslag!

Graag bedanken wij Saab Service Deventer voor hun gastvrije ontvangst, Rutger voor de leerzame dag, Gea en haar dochters voor de catering en Thom voor zijn aanwezigheid!

Els Weiler
Voorzitter/Teamcaptain SHRT


Onderstaande foto’s zijn gemaakt door Kees Ravenstein.