Verslag KLK1 – 8 februari 2014

Zaterdag 8 februari jl hebben in het fraaie Twentse landschap een kleine 30 Saabs het SHRT-seizoen afgetrapt met KLK 1. Er had zich een mooie mix van deelnemers aangemeld. Uiteraard de nodige oud-gedienden, maar ook nieuwe gezichten en een aantal equipes die de overstap van de toer naar de sport hebben gemaakt. Geheel conform onze traditie was Rutger Kwant onze leermeester en bedenker van de nodige fraaie instinkers en waren we te gast bij een Saab-bedrijf. Dit keer had Classic Saab Twente in Hengelo de deuren voor ons geopend en de bovenverdieping (grotendeels) ontruimd, zodat we daar de instructie konden verzorgen.

DSCI0273Na de broodnodige koffie met cake en het gezellige weerzien met bekenden heeft Rutger een instructie gegeven. Eerst een algemene instructie over kaartlezen voor de minder ervaren equipes, waarna na een korte pauze het gezelschap compleet was en er werd ingezoomd op de die dag te gebruiken systemen namelijk de ingetekende lijn met barricades en een grensbenadering. Veel nuttige tips en ruim gelegenheid tot het stellen van vragen. Voor de beginners werd het aan het einde een beetje complex, want onze “doorgewinterde” routiniers wisten wel erg ingewikkelde voorbeelden en vragen te stellen.

Gelukkig wachtte er inmiddels een prima lunch (wederom verzorgd door Gea en dochters Kwant), waarna iedereen 1 voor 1 op pad mocht. Vrij kort na de start wachtte een regularity.. Bij deze regularity was de uitdaging om de juiste route te rijden in exact de juiste tijd. Hierbij werd je “geklokt” zonder dat je dit zelf door had, waardoor je eigenlijk vanaf het begin gefocust moet zijn op juiste route en juiste snelheid. Door de Sportklasse werd deze prima gereden, voor de Toerklasse bleek het nog best lastig.. In beide klassen was er 1 equipe die het heeft gepresteerd exact op tijd te rijden, klasse!!

DSCI0333Ook de rest van de route bevatte de nodige uitdagingen. Rutger had zich niet ingehouden! Mooi om te zien hoe iedereen weer andere trucjes doorzag, zodat uiteindelijk niemand foutloos heeft gereden.. Alleen de constructie aan het einde van de grensbenadering in de Sportklasse was zo complex dat niemand die foutloos heeft gereden..

Bij binnenkomst was er ruimte voor een hapje en een drankje en werd er al druk onderling nagepraat over hoe het had gemoeten (heb jij dat “fietsje” ook gezien? hoe vaak ben je door de grens gereden?)

Tegen 16.30 was iedereen weer binnen en heeft Rutger uitvoerig toegelicht hoe het had gemoeten… Ook nu was er weer alle ruimte voor allerhande vragen.. Daarna keerde iedereen weer huiswaarts na een leuke en leerzame dag.

Langs deze weg nogmaals dank aan Rutger voor de leerzame instructie, route en uitleg, maar ook aan Classic Saab Twente voor hun gastvrijheid!

Met het rijden van deze KLK is het SHRT-seizoen officieel van start gegaan en daarmee is ook de eerste tussenstand voor de Per Eklund Trofee bekend. In de uitslag van deze KLK is ook de puntentoekenning voor de PE trofee meegenomen. We hebben de uitslag van de regularity gebruikt om bij ex aequo op gemiste controles de “ranking” te bepalen. Na de SVC zullen we een nieuwe tussenstand gaan publiceren! Dus zorg dat je daar ook bij bent….