Verslag KLK2 – 7 september 2013

Op zaterdag 7 september waren we weer te gast bij Saab Service Deventer voor de 2e KLK van dit jaar. 23 equipes hadden zich ingeschreven om weer het nodige te komen bijleren. Naast diverse oude bekenden gelukkig ook de nodige nieuwe gezichten die graag wilden ontdekken wat er nu zo leuk is aan de rittensport.

Onze uitzetter Rutger Kwant heeft weer zijn uiterste best gedaan om er een leuke en leerzame dag van te maken (en dat is gelukt!).

De dag begon met een algemene inleiding in het kaartlezen, gevolgd door een toelichting en nadere verdieping van de systemen die deze middag aan de orde zouden komen in de oefenrit. In de showroom van Saab Deventer was ruimte gemaakt en aan de hand van flipover, digitaal materiaal en de nodige voorbeelden werd iedereen zo goed mogelijk voorbereid op wat een leerzame middag zou worden. Na de uitvoerige toelichting stond er een lunch klaar met een Zweeds tintje (we blijven tenslotte Saabrijders), zoals we inmiddels gewend zijn met liefde verzorgd door Gea Kwant en haar dochters.

Vanaf 13.15 startte de eerste deelnemer. Het was direct al opletten, want in de route-opdracht stond vermeld dat je de eerste pijlen in aflopende nummervolgorde moest rijden. Slechts 4 deelnemers (3 in de Sport en 1 in de Toer) waren scherp genoeg en hadden ook daadwerkelijk BAAS als eerste letters op hun controlekaart. Het merendeel dacht met SAAB de goede lettercombinatie te hebben gevonden en was er dus “ingestonken”. Direct na de pijlen kwam je de start van de regelmatigheidsproef tegen. Voor de nieuwkomers was het best even wennen wat je nu moest doen met zo’n door de organisatie opgestelde auto aan de rechterkant van de weg (gewoon langs rijden, alleen naar kijken, naast gaan staan, maar dan op 5 meter tussenafstand: we hebben allerlei varianten voorbij zie komen). We geven toe het was geen Saab, maar qua kleur viel die toch best op (en we hadden expres een Zweeds-blauwe jas aan de spiegel gehangen).

Vervolgens de regularity zelf, voor de sportklasse was die goed te doen en hadden we een aantal keurige tijden (eenmaal zelfs op de seconde nauwkeurig), voor de toerklasse was dit toch echt een brug te ver. Een bol-pijl op een industrieterrein met veel richtingsveranderingen in de weg en dan ook nog bol-pijl 8 en 9 omgedraaid… Alle toerklassers hebben hier de maximale tijdsstraf van 60 opgelopen en voor velen was de afsluitende GTC met Bart en Dennis een verademing.

Daarna punten vrije route, maar wel op een oude kaart. Wegen die in werkelijkheid anders lopen, de rondweg in Zutphen die er nu toch echt ligt, maar niet op je kaart staat en de nodige wegonderbrekingen waren hier de ingrediënten voor een portie hard werken. Na afloop van de punten vrije route weer via een bol-pijl naar Saab Service Deventer. Helaas zat hier een klein foutje in de routebeschrijving, waardoor maar een paar mensen de route hebben kunnen herstellen en helemaal afronden. Voor die mensen die dat gedaan hebben bleek de afsluitende (foute) Z/stempel C nog een lastige uitdaging. Voor de uitslag hebben we deze laatste 2 controles geneutraliseerd.

Bij aankomst kon er onder het genot van een hapje en drankje nog even lekker bij gepraat worden en kreeg iedereen de uitleg en een toelichting op hoe het had moeten zijn. De algemene stemming was prima, maar de meeste toerklasse-rijders en zeker de nieuwelingen hadden het wel zwaar en ingewikkeld gevonden! In de uitslag is terug te vinden hoe iedereen het er vanaf heeft gebracht.

Graag willen wij Saab Service Deventer danken voor de gastvrijheid en Rutger voor de leerzame dag en prima verzorgde lunch!

Bekijk hier de uitslag van KLK2.