Classic 500 Challenge 2012

Vol goede moed en een tikkie nerveus stonden we dit jaar aan de start van de Classic 500. Vorig jaar een tweede plaats behaald, en ja dat geeft hoop, spanning en heel veel uitdaging…

Onze Saab was, zoals bijna altijd, onverstoorbaar en zou dit de hele rally blijven.
Caroline had zich vol op het reglement gestort en we gingen geconcentreerd van start, leuk want al snel dienden zich de eerste vraagstukken aan, en om er even in te komen toch ook de andere mogelijkheden op de punten bekeken. Het tijdschema was vriendelijk, en we hadden daardoor volop tijd om ook nog van de prachtige route te genieten.

De vele TC’s en bemande controles zorgden ervoor dat we niet in een groepje bleven hangen, dat was absoluut een pluspunt. We kregen er steeds meer lol in en Caro was niet van haar stuk te brengen, bij spannende constructies daarom bewust maar even gezorgd om uit beeld te blijven bij de andere deelnemers om daarna dat ene weggetje toch even in te rijden en de controle op te halen. Mooie beloning als die er dan ook stond.

Ondertussen voelden we ook de hete adem, soms bijna letterlijk, in onze nek van ons mede Saab team, wat zich ook als doel had gesteld met een hele grote beker huiswaarts te keren.
Stiekeme blikken op elkaars kaart en een gesprekje bij de lunch maakten het wel heel spannend…

Na dag 1 in Boekelo te zijn aangekomen zaten we dan ook met spanning op de uitslag te wachten, 2e plaats voor ons, en op plaats 1?
We gunnen het de mannen natuurlijk, maar als je zo dicht bij bent, toch iets minder van harte…

Het verschil was maar 3 seconden, een spannend uitgangspunt voor dag 2.

De paniek sloeg even toe op het moment dat Caroline zich realiseerde dat ze een foutcontrole op de kaart had gezet. Maar oh wonder dit bleek de rest ook te hebben gedaan.
Niets kon ons meer remmen, volledig geconcentreerd zaten we in de Saab, een beetje bang voor de mannen met de lasergun… dat wel, want hoe dan ook moesten we proberen tijdsverlies en snelheidscontroles te vermijden.

En nogmaals, het tijdschema noodzaakte ons niet om hard of onverantwoord te rijden, wat het plezier en de concentratie in de auto volledig ten goede komt.
Nu ben ik wel van het type bestuurder dat houdt van een beetje snelheid en af en toe een leuke actie en daar leenden de wegen zich dan ook nog wel voor.
Gelukkig toch nog een klassementsproefje aan het eind, 50 seconden om de adrenaline weer op een hoog niveau te brengen, heerlijk! En nee voor de toeschouwers, ik heb geen nieuwe motor nodig en de banden zijn ook niet glad..

De spanning bleef er tot de allerlaatste minuut in… welke Saab stond op de eerste plaats?
Met een nipte overwinning namen wij apetrots op elkaar en op ons Saabje (met maar slechts 38 pk!) de beker in ontvangst.

Een prachtige rally, sublieme organisatie, geweldige route en een mooi afscheid van de tourklasse.
Tot volgend jaar, in de Sport!

Esther Visser


Classic 500 Challenge 2012

De tweede helft van het rallyseizoen voor Peter Haaima en Piet van Leusden startte met de ‘Classic 500 Challenge’. Op vrijdag 14 september verzamelden wij ons samen met vier andere teams van het Saab Historic Rally Team in Duiven.

Naar voorbeeld van een paar grote andere rallyevenementen werd de 500 in drie klassen gereden Ster-, Sport-, en Tourklasse. Wij, Peter en Piet, trokken de grote broek aan en schreven in voor de Sterklasse. Dat was even schrikken toen we een week voor aanvang van het evenement de startlijst ontvingen. Alle toprijders waren aanwezig. Mannen die deels van hun hobby hun beroep hebben gemaakt. Maar vol goede moed vertrokken wij op vrijdagochtend met startnummer 13…

De uitzetter had in het reglement zes verschillende kaartleessystemen opgenomen met ieder hun eigen (tegengestelde) regels. We hadden het al snel moeilijk. Dan moet je op te veel dingen tegelijkertijd letten en maak je fouten. Dat is ook precies wat de uitzetter probeert. Het spel tussen uitzetter en deelnemer. Helaas bleek bij de lunch dat we onderaan in het klassement hingen. In de middag ging het al een stuk beter. We kwamen er steeds beter in, waardoor we ons ook steeds meer gingen realiseren door wat voor een mooie omgeving we reden. De dag eindigde in Bad Boekelo. Inmiddels bleken we door onze goede prestatie in de middag enkele plaatsen gestegen in het klassement. Nog mooier was dat ons Saab team op een tweede plaats stond in het tussenklassement voor teams. Esther Visser en Caroline de Greeff in hun Saab 96 Monte Carlo tweetakt stonden op een mooie tweede plaats slechts 2 seconden achter de dagwinnaars in de tourklasse Frank Joost en Bart Prickarts in de Saab 99 CC GL Super. Een enorme prestatie waar we als team blij mee waren.

De volgende ochtend vertrokken we uit het hotel om direct getrakteerd te worden op een zeer moeilijke opdracht. Ons kaartmateriaal was zwaar gemanipuleerd waardoor je de route die je als navigator had uitgezet niet kon rijden en je via bepaalde regels moest gaan herconstrueren. Helaas lukte het ons niet om deze moeilijke opdracht zonder fouten uit te voeren. Maar bij aankomst op het lunchadres in een prachtige historische spiegeltent in Lochem, bleken we niet de enige te zijn die niet tot de juiste oplossing van deze kaartleespuzzel waren gekomen. Verder reden we de ochtend nagenoeg foutloos. Weer stegen we enkele plaatsjes in het klassement. De uitzetter had ons beloofd dat de zaterdagmiddag zwaar zou worden, zeker voor de Sterklasse. Dat bleek te kloppen. De opdrachten bleken zo moeilijk dat het niet te voorkomen was om af en toe terug te moeten omdat bleek dat je verkeerd gereden was, of even te stoppen om een goede herconstructie uit te werken. Hierdoor lag af en toe het tempo wel onaangenaam hoog. Maar met in totaal 8 minuten tijdsoverschrijding op de dag deden we dat heel behoorlijk.

Terug aangekomen in Duiven mochten we ter afsluiting nog op een afgesloten parkeerterrein nog een leuke test rijden. De bogeytime was gesteld op 50 seconden. Sneller mocht maar boven deze tijd krijg je per seconde overschrijding straf. Vele haalden de bogeytime niet. Leuk om te zien hoe de ene auto met bruut vermogen het toch haalt en de andere auto dankzij mooi weggedrag in de bochten in combinatie met de stuurmanskunsten van de berijder toch de 50 seconden weet te realiseren. Alleen als je die twee zaken weet te combineren lukt het om dik onder deze tijd te duiken. Onze Saab 99 EMS heeft dat vermogen, en Peter bezit de stuurmanskunsten om deze auto snel door de krappe bochten te trekken. Door de voorwielaandrijving ziet het er voor het publiek minder spectaculair uit dan een snelle Alfa of Porsche waar de achterwielen van uit breken in een bocht, maar wij zijn sneller. Wij finishten in 45 seconden. Tot dat moment was dat de snelste tijd. Omdat er geen apart klassement van opgemaakt werd weten we niet of we de aller snelste waren. Maar veel sneller zal niemand geweest zijn.

Bij de finish bleek bovendien dat we als een van de weinige het zeer moeilijke middagtraject volkomen foutloos hadden gereden. We eindigde als vierde van de middag etappe. Voor ons een bewijs dat wij met een beetje geluk op het hoogste niveau mee kunnen komen. Met iets meer ervaring en routine kunnen wij ons meten met deze semi-profs. Tijdens het goed verzorgde diner bij Van der Valk werd de definitieve uitslag bekend gemaakt. Inderdaad waren we door onze topprestatie in de middag flink gestegen in het klassement. Nog lang geen podium plaats maar als middenmoters hingen we niet meer onder aan in het klassement. Dit keer waren de successen van het Saab Team voor anderen. Esther en Caroline bleken Frank en Bart gepasseerd te zijn. Dus werden Esther en Caroline eerste in de Tourklasse een knappe prestatie. Maar dankzij deze eerste en tweede plaats werd het Saab Historic Rally Team tweede in het teamklassement. Dank aan de fotografe van Beyondvision die als hoffotografe van ons team weer alles vast heeft gelegd op de gevoelige plaat.

Piet van Leusden