Veel Saab’s aan start 7 Uren van Emmeloord 2012

Op zaterdag 23 juni 2012 nam een waar leger aan Saabjes deel aan de 7 uren van Emmeloord. Doordat de binnenstad van Emmeloord momenteel op de schop ligt, moest uitgeweken worden naar Hotel Wolvega. Voor Peter Haaima en Piet van Leusden was dit de eerste gelegenheid na de Coppa om weer samen te rijden. Ondanks deze interval zaten zij goed in de wedstrijd en behaalden een 10e plaats in de sportklasse. Die zelfde tiende plaats in het toerklasse was voor collega teamleden Esther Visser en Caroline de Greeff.

Veel van de deelnemers waren de avond er voor al in het prettige Van der Valk hotel in Wolvega gearriveerd. Onder hen bevonden zich vele leden van het Saab Historic Rally Team. Frank Joost en Bart Prickarts reden mee in de sportklasse in hun Saab 99 Combi Coupe uit 1976. Els Weiler en Jaap Reineking waren er ook weer in hun Saab 96 V4 1969. Samen met het nieuwe team (?) Henri Dommerholt en Bart Wassingmaat in een Saab 96 TT Monte Carlo uit 1965 en de eerder genoemde damesteam Esther Visser en Caroline de Greeff in hun Saab 96 V4 uit 1970 kwamen zij uit in de toerklasse. Ook onze kersverse voorzitter Els Weiler en haar vriend Jaap Reineking in hun Saab 96 V4 uit 1969 deden mee. Maar naast onze collega teamleden reden nog een vijftal andere Saab’s in de rally mee. Saab liet zich dus wederom van zijn goede kant zien. Dus niet alleen in de zestiger en zeventiger jaren blies Saab een aardig deuntje mee, ook nu in is Saab alom aanwezig in de historische rallysport. Met dank aan onze hoffotograaf Beyond Vision kunnen wij op deze site de prestaties van deze teams aan u tonen.

De sportklasse reed in de morgen een traject uitgezet door Carl Verboom. Zijn stijl ligt dicht bij de kunsten van Tulpenrallye uitzetter Joep Wanders. Voor ons (Peter en Piet) was dit een kolfje naar onze hand en we slaagden er in om tijdens de lunch met slechts 33 punten op een achtste plaats te staan. De verschillen in de top waren zeer klein, dus alles was nog mogelijk. We reden in het prachtige gebied ten zuiden van het Tjeukermeer. Carl had weer mooie wegen gevonden en leuke vondsten.

Het middagtraject van de sportklasse was uitgezet door Peter Staal. Voor ons een uitzetter waar we minder bekend mee zijn. Aan zijn stijl moeten we nog erg wennen. Op zich leuk verzonnen, maar om mensen op stap te sturen met een kaart waarop een kanaal op een volkomen ander plaats ligt is toch iets wat je niet verwacht. Leuk gevonden, maar als je ter plaatse onbekend bent is dit toch haast niet te doen. Ook reden wij voor het eerst het systeem met blokkerende pijlen. Dit bleek in de praktijk toch tot een paar bijzondere situaties te kunnen leiden, waarvoor we ter plaatse oplossingen moesten verzinnen. Dit was in de uitslag te merken in de middag liepen we 180 strafpunten op. Maar ook de meeste andere deelnemers maakten in de middag meer fouten. Gevolg was dat we zakten naar de 10e plaats. Maar ook dit traject wat verreden werd in het gebied ten oosten van Wolvega was mooi. Dit werd nog eens bevorderd door dat de weergoden ons wel gezind waren.

De toerklasse reed ongeveer dezelfde trajecten maar deels met andere kaartleessystemen. De toerklasse had meer dan 100 deelnemers. Om toch iedereen snel gestart te krijgen en om elkaar niet te veel in de weg te rijden had de organisatie een goede oplossing gevonden. Iedere minuut startte een toer- en een sportklasse deelnemer, maar ochtend en middag traject was voor beide klasse verwisseld. Tijdens een goed verzorgd buffet vond de prijsuitreiking plaats. Omdat de 7 uren van Emmeloord meetellen voor het Nederlands Kampioenschappen waren wij tevreden met onze tiende plaats.

Speciale vermelding verdient misschien het serviceteam van de rally. Deze mannen verschenen op het evenement in een 2CV bestel uit de zestiger jaren van de ANWB. Zo zien we het graag!

Piet van Leusden.