Classic Gelderlandrit 9 juni 2012

9 juni was het weer zover: de Classic Gelderlandrit. Mede door het vrij strikte toelatingsbeleid (bouwjaar van voor 1972) slechts 2 Saabjes aan de start. Naast de reguliere sport- en toerklasse hier ook een speciale “vintageklasse” met auto’s van voor 1950. Wat blijft het toch gaaf om die echt oude auto’s te zien rijden! In totaal een startveld van 140 auto’s, dus het duurt even voor alles onderweg is (08.31 start de eerste Sportklassen en 11.09 de laatste Toerklasse). Door een strakke organisatie loopt alles op rolletjes en kunnen wij keurig op tijd weg. Bij de voorbereiding was ons al opgevallen dat het erg goed opletten wordt: veel verschillende bepalingen afhankelijk van het type route-opdracht en wat de ene keer toegestaan is, mag bij een ander systeem nu juist weer niet!

Na vertrek bij De IJsselhoeve direct de eerste wake-up call, in het reglement stond toch dat we zo min mogelijk rode wegen mochten rijden?? Gelukkig konden we dit nog op tijd herstellen. Bij de overgang van kaart 1 naar kaart 2 werd het even lastig en hebben we gemist dat we om de kortste route naar pijl 6 te rijden een keerlusje hadden kunnen maken om het driehoekje. Ook het (toch wel erg kleine) stukje rood gemaakte weg op weg naar pijl 7 hebben we gemist. Op weg naar punt 8 (1 na kortste route) een heel mooi keerlusje op het erf van een collega rallyfanaat (naast het puntje op de kaart ook te herkennen aan het afgeplakte “eigen” en “verboden” op het bordje dat daar normaal de toegang voor onbevoegden blokkeert).

Direct na TC 2 aan de slag met een regularity: nog net tijd om de tijdstabel even zo op een briefje voor de bestuurder te schrijven dat die hem ook kon lezen, want hij was erg klein rechts op de kaart gedrukt en dan moest de navigator wel op erg veel dingen letten.. Dat was een goede greep want de regularity hebben we keurig gereden. Jammer genoeg ons iets verderop in dit traject toch even laten verleiden om tegengesteld te rijden (en dat was niet de bedoeling van de uitzetter) leverde ons onze 3e fout in de ochtendetappe op.

Traject 3 was een ingetekende lijn met barricades, 1 controle gemist omdat we een hoekje net zijn vergeten mee te rijden, verder een uitvoerig stuk moeten ophalen omdat we conform het reglement de ingetekende lijn niet mochten kruisen. Dit werd beloond met 2 stempels. In het laatste traject van de ochtend was het vooral weer een kwestie van goed opletten op uitwasjes op de kaart en zo min mogelijk rode weg rijden… Qua tijd was de ochtendetappe prima te doen, dus uiteindelijk zonder tijdsoverschrijding en met 4 gemiste controles de lunch-locatie bereikt.

Na een uitstekende lunch (waar je zo rond 14.00 ook echt aan toe bent) weer verder met een grensbenadering: Dit was erg goed opletten met kleine hoekjes en een minuscuul keerlusje, maar we hebben alle RC’s gehaald, alleen wel 3 minuten meer nodig gehad dan de uitzetter ons had toebedacht. Weer verder met traject 2 een ook deze ging prima en nu ook binnen de tijd. Wel blijven opletten met weggetjes die net iets anders liepen en dus opgehaald moesten worden. Het tempo iets verhoogd en weer ruim binnen de tijd binnen.

Bij TC 7 werd ons ter plekke een kaartfragment uitgereikt, waarop punten kortste route moest worden gereden en het erg opletten was omdat je en punten niet te vroeg mag aandoen en niet tegengesteld mag rijden. Daarna weer verder in het routeboek en ons even laten verleiden om de kortste route niet na te meten en dus de één na kortste gereden. Iets verderop een driehoekje net even niet scherp genoeg gereden leverde wederom een gemiste controle op. Verder zonder kleerscheuren en op tijd de finish gehaald.. Aldaar werden we opgewacht met een perfect uitgewerkt uitlegboek, een groot scherm voor de voetballiefhebbers, een prima buffet en de voorlopige uitslag na de ochtend. We stonden op plek 4 na de ochtend en bleken na nakijken door onszelf en de zeer vlot werkende rekenkamer in de middag 2 fouten en 3 minuten straftijd te hebben. Dit resulteerde uiteindelijk in een mooie 3e plaats en met een 7e plek voor Merlijn en Natascha Kalkman met hun Saab 96 Monte Carlo hebben we de “Saab-eer” in deze mooie rally weer hoog weten te houden. Volgende keer misschien meer Saabs aan de start? Wij kunnen hem jullie aanbevelen!!

Jaap Reineking en Els Weiler