32e Gelderse Valleirit

Zaterdag 24 maart, de 32e Gelderse Valleirit van de AMAC. Voor ons inmiddels al weer bijna een traditie, dus bijtijds op pad naar Terschuur voor de start. Inschrijven, rallyschildjes bevestigen, bakje koffie, even bijpraten en dan is het alweer de hoogste tijd voor het routeboek en de allerlaatste voorbereidingen (tripmaster en Don Barrow aansluiten, zonnebril bij de hand, want die gaan we nodig hebben!). Er zijn vandaag de nodige Saabs aan de start: 3 in de Sportklasse en 4 in de Tourklasse. Hiervan waren er 3 SHRT-equipes:
– Margreet en Jan Voskuil met de Saab 900
– Ferry en Marianne dit keer met de Red Arrow
– ondergetekenden met de (groene) 96

Terwijl Jaap zich over het eerste deel van de route buigt, meld ik me bij de TC UIT voor onze controle- en tijdkaart en de eerste stempel. We kunnen op pad!

Het eerste traject is pijlen kortste route en leidt ons zo’n kleine 3 kwartier richting Meerveld. Aan de controlekaart is te zien dat we veel TC’s hebben vandaag, dus dat wordt goed op de tijd letten. Het eerste stuk gaat vrij aardig, al zijn de bordjes niet al te ruim gezaaid en vindt de uitzetter het leuk om niet volgens het alfabet te werken… Waarom zou je ook de B na de C plaatsen? Is veel leuker om die pas een stuk verderop te gebruiken en ons in de tussentijd in verwarring achter te laten (zouden we nu toch een bordje gemist hebben??) Uiteindelijk keurig op tijd bij de TC en zo bleek later 1 bordje ( F ) gemist omdat we net even niet wakker genoeg waren bij het gemanipuleerde driehoekje..

Door naar Apeldoorn en Teuge en die ging best aardig. We begonnen een beetje gevoel te krijgen bij de plaatsing van de bordjes en hoewel onze collega’s soms uit andere en onverwachtse richtingen kwamen, hielden we ons stug bij ons eigen plan. Ook de volgende TC’s waren netjes binnen de geplande tijd te halen, dus we konden redelijk ontspannen rijden. Op weg naar TC 5 de omrijconstructie bij pijl 17 net niet helemaal opgehaald, waardoor we de R misten. Bovendien, op weg naar TC 5 deze eerst bovenlangs benaderd, omdat wij meenden dat dit korter was, we bleken dan alleen de TC van de verkeerde zijde te naderen, dus maar snel omgedraaid en de andere route geprobeerd. Dit werd beloond met nog 2 (correcte) controles, maar kostte ons wel onze eerste 4 minuten straftijd.

Na Zutphen doorkruist te hebben op weg naar de TC in voor de lunch. Nog even aan de bak met de nodige omrijconstructies ( 2x A en 2x C) en toen tijd voor een welverdiende en prima lunch! Het weer was schitterend, de dames en heren van de TC zaten lekker buiten in de zon en wij hebben onderweg onze achterruitjes opengezet voor de ventilatie…

Na de lunch Laren weer verlaten en verder gegaan met een punten-pijlen kortste route. Ook nu bleken er weer de nodige TC’s gepland te staan en, zo zou later blijken, de toebedeelde tijd was nu iets minder ruim, het was aanpoten geblazen! In het eerste traject na de middag direct weer 2 foutjes gemaakt: dat gebodsbord bij het station heb ik totaal gemist en net na Zwiep hebben we ons in de luren laten leggen door de kaartmanipulatie bij pijl 32. Hier waren we echt even de weg kwijt en net niet alert genoeg om ver genoeg terug te rijden! Bij TC 8 bleek dat ook al uit de tijd, we hadden direct weer de nodige minuten aan onze broek. Vervolgens verder met de grensbenadering, die achteraf prima ging, maar onderweg wel erg weinig bordjes leek op te leveren…
Na TC 9 weer verder met pijlen kortste route om na TC 10 weer verder te gaan met punten vrije route. Beiden gingen achteraf best goed, maar wat hebben we gezocht naar controles ter plaatse van de punten: uiteindelijk bleken er ook maar op 3 van de 6 punten 1 te staan, maar ja, je blijft zoeken…. Bij de U in de buurt van punt 38 nog even volgas achteruit naar de kruising om daarna nogmaals te meten of de U nu binnen 25 meter van het punt stond of niet. De U stond dus 50 meter te ver naar voren, dus niet opgeschreven.

Na TC 11 weer verder met pijlen kortste route, bij pijl 43 hadden we door dat er wat gemanipuleerd was, maar we waren net niet alert genoeg om daar ook de juiste omrijroute bij te construeren… Op weg naar punt 46 nog even de E opgehaald, de hoofdweg bleek weggepoetst. Door met een stukje routebeschrijving op kaart, wat was dit een lekker stukje rijden zeg, rustig, lekker bochtenwerk en maar liefst 3x een stempel G halen bij de zeer slim geposteerde Marshall-auto! Tot slot nog een stukje BARIL zonder barricade.. We hebben 3x gekeken en toen besloten dat het een reguliere ingetekende lijn was… Uiteindelijk leek die erg mee te vallen en ook maar 2 controles op te leveren. Totale tijdsoverschrijding in de middag kwam op 17 minuten uit, we zijn uiteindelijk nog iets ingelopen, maar het schema was mooi strak.

Na afloop lekker in de zon bij Groot Warnsborn, ook maar even naar de tussenstand gekeken en wat bleek: we stonden 5e. Hier hadden we niet echt op gerekend. Bij de middag hadden we ook geen supergevoel (bij de punten weinig letters, idem bij de grensbenadering), maar ja, je weet nooit. Ook andere equipes hadden niet op alle punten letters gevonden… Ondertussen heerlijk gegeten van het prima buffet en toen kwam de uitslag: we waren 3e! Blij verrast mochten we zomaar een beker in ontvangst nemen!

Ook Margreet en Jan mochten met een beker naar huis: de 4e plaats in de tourklasse met het minste straftijd van iedereen (doorrijden is geen probleem in deze aangepaste wagen) en de prijs voor de beste “rookie'” voor Jan. Ferry en Marianne zijn op de 25e plaats geeindigd.
Het was een topdag met een mooie route (als niemand foutloos rijdt en ook de tijd een rol gaat spelen, doe je het volgens ons als uitzetter prima!), topsfeer en schitterend weer!

Els Weiler/Jaap Reineking