Tot het allerlaatste moment een heftige strijd!

(Bron: Auto Motor Klassiek – Februari 2012 / Nr. 2 – www.amklassiek.nl)

Een moment van twijfel wanneer Ad van Beurden, initiator en teamchef van het inmiddels fameuze Saab Historic Rally Team belt met de vraag of er interesse is deel te nemen aan de 49e editie van de Saab Viking Rally van 2011. “Voor een auto wordt gezorgd, evenals een goede navigator” luidden zijn woorden. Dat geeft te denken. Kan een ervaren equipe in een degelijk geprepareerde auto zich wel mengen in een clubaangelegenheid? De oplossing wordt gevonden in ‘Het wordt toch niks als je er niet aan begint’. The race is on, in samenwerking met Rutger Kwant kwam dit verhaal tot stand.

De verhalen over deze rally zijn legio. Kan ook niet anders, want het gaat om de 49e editie! Het was ooit een serieuze nachtrally, de tijd heeft ook op zo’n avontuur zijn wissel getrokken. Dat kan dus niet meer, verkeersdeelnemers en aanwonenden vinden het heel vervelend als u iets kunt doen wat zij niet kunnen en komen in het geweer. Gezocht moest worden naar een charmante oplossing om het basisprincipe niet teveel geweld aan te doen. Dan maar overdag en een gedeelte in het donker… Gezocht werd naar een professionele oplossing om het avontuur voldoende cachet te geven. En gevonden. Joep Wanders, afkomstig uit de NRF, (Nederlandse Ritten Federatie) kaartleesritten werd bereid gevonden om van deze rally een interessante rit te maken met – het kan niet anders – een grote dosis kaartlees’geneuzel’ zoals Martin Roosenboom van Classic 500 fame dat noemt. Het lijkt vooralsnog de enige mogelijkheid om de rallysport met klassiek vervoer in ons land nog in stand te houden.

Peter Haaima, zelf met zijn min of meer vaste navigator Piet van Leusden alweer enkele jaren actief in de historische rallysport, is een Barnevelder garagist met een groot Saab hart. Hij stelde het karretje, een Saab 96 V4 met voldoende potentieel, geheel belangeloos ter beschikking. Het simpele Ford V4-motortje, zoals dat ook in de Ford Taunus 17M is te vinden, is door Frank ‘Swede Speed’ van Oeteren uit het Limburgse stevig aangepakt. Een kort proefritje maakt duidelijk dat het een fast mover is en niet alleen goed remt (en ook blijft remmen!), maar ook mooi scherp stuurt. Het anders zo suffe V4-tje snerpt er op los, maar… er blijft natuurlijk altijd wat te wensen over. Een ‘kortere’ versnellingsbak misschien?

Rutger Kwant behoeft in historische rallykringen geen introductie. Naast veel parate kennis op klassiekergebied – met name Triumph – ook integer en wetend wat ie wil. Veel ervaring als navigator en navenante successen. Duidelijk ook, want gezeten in zijn navigatiestoel legt-ie klip en klaar uit, dat hij goed zijn best doet om zo min mogelijk strafpunten bijeen te sprokkelen, maar dat ook van de chauffeur verwacht. Onverkort aan de wegenverkeerswet houden – dat wil zeggen de verkeersregels in acht nemen – geen (grove) snelheidsovertredingen en vooral ècht stoppen bij een stopbord! Dat is duidelijk, maar tegelijkertijd ook gebruikelijk bij uw scribent. Antisociaal weggedrag is verachtelijk. De historische rallysport hangt al aan een zijden draadje…

Startlocatie die zaterdag 22 oktober is het Standton Hotel De Roskam (welke architect heeft kans gezien om van dit monumentale pand zoiets afschuwelijks te maken?) in het Gelderse Rheden. Het personeel aldaar doet haar uiterste best om de hele hordes ‘koopjesjagers’ een prettig weekendverblijf in de Wereld van Peter Stuyvesant te bezorgen, een bijna onmogelijke opgave? Terwijl de Saabliefhebbers massaal toestromen, wordt duidelijk dat meedoen aan dit evenement niet te vergelijken is met ‘in het Land der Blinden’. Ruim zestig equipes waarvan ruim de helft meer dan eens – met wisselend succes – ook al heeft opgetreden in andere serieuze rallyavonturen. De sfeer is ontspannen, de saamhorigheid groot. Saabhorigheid leidt dit gezelschap door de – toen nog – roerige tijden. Op de parkeerplaats een keur aan interessante, goed geoutilleerde Saabs van verschillende snit. Na een warm welkom, voldoende broodjes, koffie en een briefing van de leiding, kon aan het avontuur begonnen worden.

Als elfde in de Sportklasse mochten wij om exact 12.21 uur aan de drie etappes van de 49e editie van de Saab Viking Rally van 2011 beginnen. Via de SHRT-website was er al gewaarschuwd dat men vanaf het eerste begin wakker moest zijn en inderdaad, na een paar honderd meter wachtte de eerste, door Rutger Kwant gedetecteerde valstrik in de Bol-Pijl aanloop naar de regularity. Deze omzeilend, zagen wij anderen er met open ogen in rijden, meer voorbij rijden… Ook wij zouden nog wel aan de beurt komen… ? Ondanks al vaker in dit gebied gereden te hebben – Gelderlandrit, Classic 500, Classic ROZ – kruisten verrassingen toch geregeld ons pad. Maar met Joep Wanders als uitzetter, is natuurlijk niet anders te verwachten? Hier en daar had hij ons toch te pakken als Rutger een herconstructie niet ver genoeg doorvoerde of hij zich niets vermoedend, toch gewoon tot domme foutjes liet verleiden. De laagstaande felle najaarszon maakte het er niet gemakkelijker op. Door de resulterende schitteringen en lange schaduwen hadden zijn ogen af en toe moeite het allemaal bij te houden. De eerste etappe werd als tweede afgesloten achter de zeer sterk rijdende equipe Peter Haaimai/Piet van Leusden in hun mooie Stig Blomqvist 99 EMS replica. Ook Chris Kuypers met navigatrice Margreet op ’t Hof waren goed op dreef met hun derde plaats.

Opnieuw aangesterkt door prima belegde broodjes, werden de mouwen opgestroopt voor het tweede gedeelte.
Met een lus over de Posbank, langs vliegbasis Deelen en via Hoenderloo en Eerbeek weer terug, leek dat allemaal niet zo moeilijk. Maar schijn bedriegt, zo ook in dit geval. Want de wat langere verbindende routes werden afgewisseld met gedeeltes waar absolute scherpte vereist was. Joep schudde nog wat foefjes uit zijn mouwen, door bijvoorbeeld een listige herconstructie door het bungalowpark Wilheminapark te laten maken. Op die paar vierkante centimeter was ’n foutje zo maar gemaakt. Het bleek onder de streep toch allemaal lekker te gaan en met slechts twee fouten was er wat terrein goed gemaakt op de leiders. In de laatste etappe kon het er zich nog wel eens om kunnen gaan spannen?!

In de volgende pauze werd het circus verrast met een simpel, maar stevig en smakelijk broodje hamburger. Een ware verademing dat men hier breekt met de erin geslopen rally traditie van de waanzinnig overvloedige all-you-can-eat buffetten. Even een hartige hap om weer verder te kunnen is voldoende en houdt de kosten bescheiden. Beetje spijtig voor de vroege starters dat de timing van de keuken niet helemaal (…) synchroon liep met die van de organisatie… Die moesten hun snack nu wel heel rap weghappen. De duisternis was inmiddels een feit toen wij om 19.21 uur onderweg gingen voor de laatste loodjes. Een extra stukje uitdaging om alles scherp te blijven zien, maar beslist ook de extra charme van het rijden in het donker. Lekker rustig ook op straat! Al grensbenaderend werd er wat dieper de Achterhoek in gereden. Ondertussen goed om ons heen turend naar de soms listig opgestelde routecontroles als je een gemeen keerlusje bij de grens had weten te vinden. Lekker rijden was het in ieder geval!

Bij terugkomst in Rheden wachtten ons smakelijke bitterballen en andere lekkernijen, vergezeld door vloeibare versnaperingen. Dat maakt het uitwisselen van ervaringen over de zojuist beleefde avonturen nog weer extra feestelijk! Hoe zou iedereen het volbracht hebben? Voor enkelen bleek het allemaal toch wat te heftig, maar bijna alle circa zestig equipes bleken de prestatietocht te hebben volbracht. Zeker voor de ‘absolute beginners’ in in het bijzonder de Recreatieklasse al een hele prestatie! Als de uitslag van de derde etappe opgehangen wordt, kan het laatste rekenwerk beginnen. Hoe is het gegaan? De ingehuurde Saab equipe heeft één fout gemaakt, een ‘voetbrug’ op de kaart is niet als zodanig onderkend. De leidende equipe Haaima/van Leusden hebben twee fouten gemaakt… waardoor wij nipt aan de leiding komen en na een leuke en spannende strijd uiteindelijk winnaars zouden blijken van deze 49e Viking Prestatietocht! Absoluut een eer moet gezegd worden. De fraaie en werkelijk loodzware (11,6 kilogram!) wisseltrofee heeft inmiddels een ereplaatsje bij de familie Kwant gekregen. De navigator wint de rally en verdient dan ook alle eer. Minstens zo belangrijk is dat wij hebben genoten van een goed georganiseerde rit en van het gezellige enthousiasme binnen de Saab rallykring. Onze welgemeende dank aan allen die dat mogelijk hebben gemaakt. Peter Haaima dank voor het uitlenen van zijn goed verzorgde rallypaard, de Saab Club Nederland en de Stichting Saab Historic Rally Team die dit allemaal ondersteunden. Samen met alle sponsors en medewerkers hebben die een prachtig evenement neergezet. De 50e editie wordt vast helemaal bijzonder! Wij zijn al uitgenodigd…