ROZ Classic 2011

ROZ Classic, 10 september 2011

Zaterdagochtend 10 september, zo rond een uur of 10.00 in de auto gestapt om ons te gaan melden bij de documentencontrole van de ROZ Classic. Toch wel lekker zo’n rally, die start in “je achtertuin”, zeker als er ook pas vanaf 11.00 gestart wordt.. Maar goed, we hebben 3 etappes voor de boeg, waarbij de eerste deelnemers pas na 22.00 weer terug verwacht worden, dus we kunnen ons borst nat maken (gezien de temperatuur bleek dit zowel letterlijk als figuurlijk geen understatement)

Na inschrijving, even buurten met de andere (Saab- en andere) rijders en een bakkie op weg voor etappe 1. Vanuit Ehzerwold via pijlen en punten naar Ruurlo. Bij aankomst op TWC 1 kregen we ter plaatse een Special uitgereikt, zoals we vanaf nu bij (nagenoeg) elke TWC ter plaatse een aanvullende routebeschrijving met steeds wisselende systemen uitgereikt krijgen.In dit geval de creatieve uitdaging om via de kortst mogelijke route een aantal lussen met elkaar te verbinden. Vanuit Ruurlo via een Baril naar Beltrum, daar weer een special (dit keer pijlen kortste route, waarbij de grootste uitdaging was om niet tegengesteld te rijden) en vervolgens wederom via Baril naar welverdiende rustlocatie met de zeer toepasselijke naam “Erve Kots”. Vlak voor aankomst bij de rustlocatie nam de ingetekende lijn wel heel bizarre vormen aan, maar dat krijg je als je de letters ROZ wil uitbeelden met zo’n ingetekende lijn. Tijdens de prima verzorgde lunch even lekker bijgekletst, afgekoeld en de bloedsuikers weer op pijl gebracht. De voorlopige uitslagen lieten zien dat we 2 controles gemist hadden in het eerste traject, geen slecht begin, al waren het wel 2 “gouden controles”, wat ja “gouden controles”. Om je extra te belonen als je de uitzetter goed hebt begrepen, plaatsen de uitzetters bij bijzondere constructies “gouden controles”. Tellen niet zwaarder mee dan een reguliere bij missen, maar je weet wel altijd zeker dat je goed zit als je zo’n bordje ziet met een “gouden randje”.

Vol goede moed op weg voor Etappe 2: Vanuit Erve Kots via Pijlen en Punten kortste route naar Halle, daar aangekomen werd Special 3 uitgereikt: pacenotes! Een heel andere manier van navigeren, maar wel erg leuk om te doen! Daarna via een grensbenadering naar Linde. Redelijk gereden, alleen een weggetje over het hoofd gezien omdat juist daar kaarttekens door heen stonden. Een deel van de grensbenadering was uitgezet op een wel heel creatief bewerkte kaart: de schaal was 1:31250 (maar heel sympathiek er werd een bijbehorend maatlatje bijgeleverd) en we reden ineens van Haarlem langs de Zuiderzee naar net iets ten oosten van Delftzijl (en dat in nog 30 km!) Wel de nodige listigheden, zo stond er ergens een “Vbr” verstopt (een voetbrug dus) en bleek een listig geplaatste vuurtoren geen vuurtoren, maar een lusje in de weg dat we moesten ophalen…
Via Special 4, dit keer een ingetekende lijn en aansluitend een Baril terug naar Ehzerwold voor het dinerbuffet. Daar waren we aan toe!! In deze 2e etappe toch in totaal 5 controles gemist, dus het is de uitzetter aardig gelukt ons op het verkeerde been te zetten…

Na een uitstekend verzorgd dinerbuffet vanuit Ehzerwold weer op pad met Pijlen en Punten, richting Beuseberg. Dit liep lekker, al hebben we op 1 punt met meerdere auto’s wel 3 rondjes om een driehoekje gereden… Uiteindelijk bleek de daar geplaatste controle door enthousiaste buurtbewoners te zijn verwijderd.. De special was een traject pijlen kortste route, waarbij erg opgelet moest worden niet tegengesteld te rijden en niet alle wegen te rijden bleken, dus we mochten ook nog een herconstructie maken. Vervolgens via een Baril en Pijlen en Punten terug naar Ehzerwold. Op zich goed te doen, maar nog best lastig als je op een stukje onverhard je sensor van je tripmaster buiten werking wist te stellen. In het donker zonder tripmaster en dagteller geeft weer een hele nieuwe dimensie…
Maar even na 22.00 reden we weer het terrein op en kwam er een einde aan een zeer geslaagde dag! Mooie rally door mooi gebied. Leuk om een keer pacenotes te rijden en ook de laatste etappe in het donker was weer erg leuk om te doen na de lange zomer en alle dagrally’s. Nu konden we tenminste de nieuwe lichtbatterij op onze auto testen en ik kan je vertellen: licht geven doen ze!
Na wat te drinken lekker huiswaarts en de uitslag volgde de volgende dag via de site…

Winnaars in de tourklasse Joost en Heleen van de Klashorst in hun Saab 99, op de 10e plaats Margreet op ’t Hof en Chris Kuypers in de Saab 900. Wij waren geëindigd op de 15e plaats in onze Saab 96, direct gevolgd door Ibo Jan Brouwer en Karin van Westrhenen in hun Saab 96. Met Ute en Henry Dommerholt op de 29e plek hebben we hiermee alle gestarte Saabs in het veld gehad, in de Sportklasse reden namelijk geen Saabs mee.

Els Weiler/Jaap Reineking