SLS Classic 2011

SLS Classic 2011, 1 t/m 4 september 2011

Op 31 augustus ’s avonds naar Scheveningen gereden. Daar in het Carlton overnacht met diverse andere equipes. Om al even in de sfeer te komen, maar vast naar de startlocatie gelopen, om te zien waar we de volgende ochtend moesten starten.

Dag 1, Leg 1 (327 km)
Na de briefing, gestart voor de eerste neutrale route van 70 km naar TC 1-3, restaurant de Banaan te Ooltgensplaat bij Willemstad (Zeeland), waar we direct een regularity kregen voorgeschoteld.

Ging goed, maar hadden wel de eerste 8 strafpunten te pakken. Naar later bleek niet eens zo slecht. Gezien het feit dat foeveldoosjes niet waren toegestaan, nog het echte handwerk met het tabelletje erbij.

Verder ging het, via TC 1-4, Zierikzee, zuidwaarts, op weg naar Brussel, via pijlen kortste route, bol pijl, IL met barricades, pijlen kortste route met punten één na kortste route richting Hulst en vandaar verder België in, via Temse, grensbenadering, naar de TC 1-9 bij Londerzeel. Daarna via bol pijl naar het Holiday Inn Airport Hotel te Diegem, alwaar we ron 20.00 uur aankwamen.

De eerste dag zat er op. We hadden 2 controles gemist plus 8 strafpunten op de regularity, totaal 208 strafpunten, wat een 5e plaats in het tussen klassement betekende. Niet gek voor de eerste dag. Maar…… we waren gewaarschuwd dat de strijd pas op de laatste km’s van dag 4 werd bepaald.

Na het diner, om 23.15 naar bed, omdat de volgende ochtend de wekker om 6.45 uur weer afging.

Dag 2, Leg 2 & 3 (450 km)
Vanuit Diegem vol goede moed en extra scherp vanwege onze 5e plaats, op weg naar Nijvel (de Bende sliep nog), alwaar we via een IL, bol-pijl, naar TC 2-2 bij Charleroi gingen. Via pijlen kortste route naar TC 2-3, maar hier ging het even helemaal fout. Wat heb ik de Belgische kaarten met schaal 1: 100.000 vervloekt. Tussen pijl 3 en 4 volledig de weg kwijt en op die fijne kaarten staat werkelijk geen enkel aanknopingspunt. Ik denk dat velen van ons dit fenomeen kennen! Na 20 minuten te hebben rondgedoold, toch de route, met behulp van het kompas (onmisbaar met deze kaarten!), weer gevonden en zo snel en hard als het kon naar TC 2-3. Helaas 13 minuten te laat. Verder ging het op weg naar TC 2-4 bij Chimay, waar we in 61 km, het maximaal aantal van 10 minuten van de 13 hadden ingehaald.

Na TC 2-5, naar de befaamde lunchlocatie Les Dunes TC2-6 voor een fantastische lunch.
Daarna verder naar het zuiden de Ardennen in. Wat een geweldig rally gebied is dit toch!

Maar wat was er aan de hand met onze remmen? Het harde rijden en vele remmen had zijn tol geëist. Een schurend ijzer op ijzer geluid was bij iedere pedaaldruk te horen…….. Inderdaad één van de binnenste voorremblokken was totaal versleten. Hoewel ik alles voor de rally nog had nagekeken, heb ik te weinig gelet op de binnenkant. Dom maar waar!

Wat te doen??? In ieder geval eerst naar de finish en daar zien we verder.

In het middag traject , met heel veel (steile heuvels), van TC 3-1 naar uiteindelijk TC 3-7, via de systemen pijlen en punten kortste route over prachtige rally wegen (bijna geen verkeer), na genoeg alleen geremd op de handrem, het ging dus een stuk minder hard.

Door alle gedoe met de remmen, was de concentratie even weg en kregen we die dag uiteindelijk 9 gemiste controles aan onze broek. Binnen de tijd, rond 19.30 uur, aan gekomen op het Place Guillaume in Luxemburg-Stad.

Pffff dat hadden we in ieder geval gehaald. Inmiddels had ik al contact gehad met het thuisfront. Een goed vriend was bereid om met de remblokken, die ik gelukkig in de garage had liggen, direct naar Luxemburg af te reizen. Vanaf nu hebben we altijd een extra setje in de auto liggen!

Ondanks de problemen hebben we toch genoten van het zeer verzorgd diner in het Hilton Hotel.

De remblokken kwamen om 23.05 aan en om 23.30 uur, zaten ze eronder. Als onze vriend niet had kunnen komen, was het voor ons einde oefening geweest.

De dag afgesloten met een 7e plaats met 1125 strafpunten in het tussenklassement. We hadden het ondanks alles, nog niet zo slecht gedaan.

Dag 3, Leg 4 & 5 (482 km)
Na een korte nachtrust, wederom vroeg uit de veren om via een geweldige berg- en heuvelachtige route, met vele hairpins en steile wegen, met nauwelijks verkeer, via het grensgebied van Luxemburg en Frankrijk, van TC 4-1 (Luxemburg-Stad) langs Diekirch, Wiltz, Kauterbach, weer de route richting noorden te rijden.

Het was weer een feest om met goede remmen te rijden en dat was te merken aan onze binnenkomsten bij de TC’s. Bijna overal 10 tot 15 minuten te vroeg. Afwisselend reden weer de systemen pijlen en punten kortste route, IL met barricades en natuurlijk op de verbindingsstukken bol-pijl. Wederom een geweldige route, via Goesdorf, Mabrompré en Vielsalm. Dit was al de 3e dag dat we prachtig weer hadden. Bij TC 4-5 hebben we genoten van de lunch op het (zeer Warme) terras van Contes de Salme (Vielsalm).

In het middag traject ging het weer via de bekende systemen, langs Fort-Battice, Warsage richting Vlaams België, Millen, Schoorheide, en Postel, naar TC 5-6 in Veldhoven. Gelukkig in het middagtraject de oude vertrouwde schaal 1:50.000 stafkaarten. Wat een verademing om weer exacte afstanden te kunnen doorgeven!

Rond 19.30 uur in het prachtige hotel Pullman Hotel Cocagne in Eindhoven aangekomen en daar onder het genot van een drankje de mooie dag nog eens laten passeren. De tussenstand, die tijdens het zeer verzorgde diner werd bekend gemaakt, was teleurstellend. Met totaal 1925 strafpunten (dus 8 controles gemist!) stonden we op een 9e plaats. Zou die top 10 notering er voor ons dan niet in zitten?

Dag 4, Leg 6 (267 km)
In de laatste Leg, kwamen alle systemen nog een keer voorbij, bol-pijl, pijlen kortste route, punten vrije – en kortste route, pijlen met barricades en grensbenadering. Lekker afwisselend dus!

We hadden afgesproken dat we niets aan het toeval zouden overlaten en alles, waar we mogelijkerwijs dachten dat een controle zou staan, extra zouden checken. We wilden toch wel heel graag in de top 10 van het klassement blijven.

In de regen (voor het eerst in 4 dagen) gingen we om 8.36 uur van start. Via een korte aanloop route de start van het eerste traject op wederom opgeblazen 1:100.000 kaarten. Afstanden kunnen nauwelijks op 100 mtr nauwkeurig worden aangegeven, dus zo exact mogelijk rijden op basis van alle gegevens die op de kaart staan.

Van TC 6-1 t/m TC 6-3 ging het goed. Nul strafpunten!

De punten vrije route tot TC 6-4, wederom nul!

IL met barricades en pijlen op de laatste 2 trajecten t/m TC 6-6. Jammer, 1 controle gemist, maar verder zonder tijdstrafpunten. Zou het dan toch gaan lukken?

Van TC6-6 naar TC 6-7 nog een regularity. Hier geen controles gemist, maar wel 11 strafseconden.

Na de verbindingsroute via de snelweg, nog een laatste traject pijlen kortste route tot aan de finish, op dezelfde plek, waar we 4 dagen eerder gestart waren. Na later bleek hadden we hier, een wel heel geniepig verstopte controle gemist, dus dat waren er 2 voor die dag.

Op naar de officiële finish, via 74 km bol pijl, op de Boulevard van Scheveningen.
Het duurde wel erg lang voor dat we onder de boog doorreden, maar altijd wel een leuk einde van 4 mooie rally dagen.

Natuurlijk lieten wij ons de haringen en het uitstekende afsluitende diner in het Kurhaus goed smaken.
Om 18.00 uur werd de definitieve uitslag bekend.

We zijn geëindigd op de 7e plaats met 2036 strafpunten, van de 50 deelnemers in de Tour klasse.

Zeer voldaan en met een geweldig gevoel, reden we om 18.30 uur naar huis.
Onze eerste SLS Classic zat er op.

Een onvergetelijke ervaring. 4 prachtige rally dagen in een van de mooiste rally gebieden van Benelux. Nauwelijks verkeer, bebouwde kommen, voetgangers of fietsers.

Stevig door trappen, met soms gemiddelde snelheden van bijna 50km/uur en bovenal fantastisch weer.
Hulde aan de uitzetters Peter Rovers en Bart den Hartog. Zij weten precies wat we leuk vinden aan het rally rijden. Geen geneuzel, maar een uitdagende rally voor rijder en navigator.
Volgend jaar weer!!

Oh, ja, we waren ook nog de best geklasseerde Saab, maar dat kwam omdat we de enige Saab waren. Het zou mooi zijn als we volgend jaar met een Saab Team kunnen mee doen, al was het alleen maar om te laten zien dat er nog andere merken dan Alfa’s, Porsches, (veel) cabrio Mercedessen, MG’s, Volvo’s en Healy’s bestaan.

Groet,
Rik van Lochem
[Equipe: Reint Jan en Rik van Lochem startnummer 126 (Tourklasse) met Saab 96V4 uit 1968]