7uren van Emmeloord

Liefst zes SHRT equipes, drie in de sportklasse en vier in de toerklasse stonden aan de start van de Zeven uren van Emmeloord’. Een rally waarvoor altijd een zeer grote belangstelling is gezien het aantal inschrijvers wat de tweehonderd ver overschreed. De ‘7 uren’ zoals de rally in het rallywereldje heet, was uitgezet door de Carl Verboom en Peter Staal, die beiden wel hun sporen verdient hebben op rallygebied.

Carl Verboom had het traject in de ochtend voor zijn rekening genomen en bij hem geldt ‘gewoon lekker doorrijden’ terwijl Peter Staal, die van wat meer lastiger kaartlezen houdt, voor het middagtraject tekende.

Het begon allemaal meteen met een regulatity op een industrieterrein. De route werd aangegeven met bollen en pijlen die voor de sportklasse al dan niet van afstanden voorzien waren. Slechts twee equipes in de sportklasse wisten de regularity op 0 seconden te rijden. Van de SHRTers in de toerklasse deden Jaap Reineking en Els Weiler het het beste met slechts 8 strafseconden terwijl Peter Haaima en Piet van Leusden in de sportklasse er 14 op hun conto kregen en daar de beste SHRT sportklasser was.. De rest van het ochtendgedeelte bestond uit pijlen kortste route en punten vrije route afgewisseld met grensbenadering waar bijna iedereen in de op de kaart verlegde weg bij stempel controle K stonk. Die ‘K’ stond echt door de grenslijn in werkelijkheid. Daar kwam je snel achter maar menigeen had die vermaledijde ‘K’ al op zijn controlekaart gestempeld. Na die grensbenadering ging het weer door met een tweetal trajecten pijlen kortste route en punten vrije route.
Een prima lunch werd geserveerd in Restaurant Coelenhage waar iedereen weer herstartte op hun ideale tijd. Wat voor sommige ‘laat binnenkomers’ betekende dat de lunch wel erg snel naar binnen gewerkt moest worden.

Na de middag “Peter Staal”

Het begon weer met ‘pijlen kortste route en punten vrije route’. Nu had Peter Staal er wel voor gezorgd dat je een pijltje niet zomaar kon rijden en menig omrijcontructie moest worden bedacht door de zwetende navigatoren. Bij punt 5 had Peter zelfs een controle IN een schuur gezet zodat de deelnemers door die schuur moesten rijden om die controle te bemachtigen. Na middagtraject 2 was er een perfecte poef op het terrein van ‘van Werven’ te Biddinghuizen. De eigenaar had een mooi parcours uitgezet waarbij je tussen immense bulten houtsnippers doorreed en ook tonnen moest ronden en dat alles op nogal wisselende en gladde ondergrond. De bestuurder konden hun hart ophalen maar de ‘bogey tijd’ van 1 minuut 8 seconden was niet halen. Hoe achteraf een deelnemer het presteerde de proef binnen één minuut zou hebben gereden is een raadsel. Waarschijnlijk heeft deze equipe de ‘kortste’ route gereden. Na deze test via nog een paar hele mooie stukken kaartlezen terug naar Emmeloord, waar het lange wachten op de uitslag weer begon. Daar aangekomen vernamen we dat de damesequipe Esther Smit en Caroline de Greeff de strijd hadden moeten staken met een Saab waarvan de remmen categorisch weigerden en dat is niet echt lekker in een rally. De dames namen met natte ogen (tijdelijk) afscheid van de Saab die op een ANWB transporter naar de ‘remmenkliniek’ werd gebracht.

Een weinig verrassend buffet met dito toetje vergoedde het wachten op de uitslag een beetje. Die uitslag mocht er zijn voor het SHRT. Nieuwkomers Els Weiler en Jaap Reineking werden 4e in de toerklasse, Nan en Erik Oortwijn 22e. De eerste plaats in de toerklasse was ook voor een Saab en wel voor Joost en Heleen vd. Klashorst die het consigne meekregen volgend jaar in de sportklasse aan te schuiven.
In de sport werden Peter Haaima en Piet van Leusden 20e en op de voet gevolgd door Frank Joost en Bart Prickarts op de 21e plaats. De 39e plek werd bezet door Ad van Beurden en Bart Wassingmaat.

Na een wat klungelige uitslag van de ‘van Werven’ proef, waar we allemaal onze vraagtekens bij zetten, konden we huiswaarts in de zoveelste regenbui met het voornemen zeker er volgend jaar weer bij te zijn.

Ad van Beurden
team captain SHRT