Hardenberg Classic

Van de totaal vierenzeventig deelnemers in deze Hardenberg Classic waren er maar liefst tien Saab’s. Alleen Alfa Romeo had meer rallyauto’s aan de start en wel elf. Maar het is een goede zaak dat Saab steeds beter vertegenwoordigd is in het rallywereldje. Het enthousiasme en de aanwezigheid van het SHRT is daar zeker debet aan.

A-Vents
Zo rond 8.00 uur ’s morgens liep het al aardig vol bij de Evenementenhal in Hardenberg, de traditionele startplaats van de Hardenberg Classic. De organisatie van de rally lag in handen van de stichting A-Vents die het nu zonder hun enthousiaste en bevlogen voorzitter Berry Kruitbosch moest doen daar Berry vorige jaar plotseling is overleden. Maar ondanks het gemis van zijn voorzitter had de Sticting A-Vents er weer een prachtige rally van gemaakt. Wedstrijdleider Hans Brinkman had de touwtjes strak in handen en het legertje officials en marchals hadden alles onder controle. Na de koffie met krentewegge werd er vanaf 9.01 gestart. Voor het SHRT ging Nan Oortwijn, voor deze gelegenheid samen met Jurrien Oortwijn, als eerst van start direct gevolgd door de kersverse SHRT equipe Els Weiler/Jaap Reineking met in hun kielzog Ibojan Brouwer en Karin van Westrhenen. Ook Joost en Heleen vd. Klashorst waren weer van de partij en zouden het de overige toerklassers erg moeilijk maken. De SHRT dames Esther Smith/Caroline de Greeff sloten samen met Henri Dommerholt, die nu samen reed Jeff Westhoff, de gelederen in de toerklasse. In de sportklasse stortten Ad van Beurden met Bart Wassingmaat als eerste in dit rallyavontuur. Voor Frank Joost en Bart Prickarts was het hun ‘maiden trip’ als sportklassers, een trip die ze goed af zou gaan.

Afwisselende systemen
Om er een beetje in te komen werd begonnen met traject één wat bestond uit punten kortste route. Niet al te ingewikkeld, maar wel goed opletten daar je wegen niet tegengesteld mocht rijden. Via Brucht naar Bruchterveld en Vennebrugge waar de grens naar Duitsland werd overgestoken. A-Vents had besloten dat er slechts twee TC’s (Tijd Controles) in waren en de eerste was ‘TC In’ bij de rust de tweede ‘TC In’ was bij de finish. Wel tussendoor een paar bemande RC’s waarvan de te rijden richttijd werd opgegeven zodat je een beetje houvast had hoe je ’tijdvlag’ er voor stond. Traject twee, pijlen één na kortste route voerde van Itterbeck via schitterende smalle binnenwegen naar Getelo, Hesingen , Lage en Grashof. Op mooie stukken onverhard was het even oppassen dat je je carterpan niet achter liet, maar verder prachtige wegen. Het laatste traject die ochtend was grensbenadering waarbij we een paar keer de Duitse Vecht passeerden. Op de dijkweggetjes hadden de Saabs het echt naar hun zin net als hun bestuurders. Buiten dat is het opvallend hoe vriendelijk en vooral hoe ‘rally minded’ onze Oosterburen zijn. In Nederland krijg je te maken met boze boeren die de weg blokkeren met hun trekkers en nog net geen stenengooiende lieden langs de kant, terwijl de Duitser hun duimpje opsteken naar de rallykaravaan. Traject drie eindigde bij Landgasthof Olthoff waar, in het heerlijke voorjaars zonnetje, een uistekende lunch genuttigd kon worden.

Even blazen
Na de lunch een klein stukje bolpijl om je weer naar een nieuw wedstrijdgebied te loodsen waar ‘blokkerende pijlen’ aan de orde waren. Een systeem waar niet iedereen goed raad mee wist. Had je het systeem eenmaal door dan was het eigenlijk best simpel. Het volgende traject was Baril wat liep van Scheerhorn, langs Hoogstede en Ringe naar Emlichheim. Dan als laatste een stuk ‘pijlen kortste route’ waar je goed bij de les moest blijven want ‘haaks is haaks en scherp is scherp’. Als kers op de taart dan even het gas helemaal open op de laatste regelmatigheidstest op het parkeerterrein van de Evenementenhal. Nou is het woord regelmatigheidstest aardig gevonden maar de gestelde ‘boogy time’ kon zowel voor de sportklasse als de toerklasse onmogelijk gehaald worden. Maar ik verzeker u dat het leuk is de teugels van de Saab op zo’n afgesloten terrein eens helemaal te laten vieren. Veel rallyrossen roken dan ook verdacht veel naar verbrand rubber en dat terwijl de bestuurders een grijns op hun gezicht hadden die er niet af te krijgen was.

Uitslag
Na een voortreffelijk buffet was het wachten op de uitslag. Toch altijd weer jammer dat er dan toch weer zoveel deelnemers weggaan. Het SHRT en de andere deelnemende Saabs konden tevreden zijn. In de toerklasse werden Joost en Heleen vd. Klashordt 4e, Jaap Reineking en Els Weiler luiden hun debuut als SHRTer goed in en werden 8e. Esther Smit en Caroline de Greeff 12e en wonnen als enige damesteam dan ook de Ladies Cup, Jurrien Oortwijn met Nan Oortwijn 17e, Ibo Jan Brouwer en Karin van Westrhenen 30e en Henry Dommerholt met Jeff Westhoff 47e, waarbij aangetekend moet worden dat dit het eerste ‘optreden’ van Jeff was als navigator. In de ‘sport’ deden Frank Joost en Bart Prickarts het geweldig goed. Hun eerste deelname in de sportklasse werd beloond met de 14e plaats. Een felicitatie waard. Ad van Beurden en Bart Wassingmaat behaalden de 16e plaats in deze koningsklasse. Al met al was het een perfecte rallydag, zonder enige wanklank, zei het dat we graag volgend jaar wat beter kaartmateriaal zouden willen hebben. De kleurenkopieën waren hier en daar toch wat onduidelijk. Maar verder alleen maar lof voor de stichting A-Vents met deze geweldige Hardenberg Classic 2011. Volgend jaar zijn we er zeker weer bij en dan met meer Saabs dan Alfa Romeo’s.

Ad
team captain SHRT