Omloop van het Oosten 2011

Veel Saabs in deze rally. Tien stuks waarvan een groot aantal Saab Club Nederland- en Saab Forumleden plus drie equipes van het Saab Historic Rally Team. Het aantal Saab(jes) groeit gestaag in het klassieke rallywereldje en dat doet je goed als team captain van het Saab Historic Rally Team (SHRT).

Het begon gelijk goed met de ‘uitglijers’. De parkeerplaats van het etablissement ‘de Middelburg’ in Bussloo, waar de nieuwe rally ‘de omloop van het Oosten’ van start zou gaan, deed niet onder aan een baan voor een schaatsmarathon zodat menig deelnemer al voor hij aan de rit was begonnen een forse uitglijer had gemaakt. Dat beloofde wat. Direct na de start werd ieder deelnemer getrakteerd op een klassementsproefje op een (bijna) ijsvrije parkeerplaats die naast de voornoemde ‘ijsbaan’ lag. Door ons werd de bogeytijd van 45 seconden net niet gehaald maar we deden er 47 seconden over. Dat waren dus de eerste 2 strafseconden, dachten we…Later bij de uitslag bleken dat er 30 te zijn…Waarom…geen idee! Toen begon het kaartleeswerk waarvoor Rutger Kwant had getekend. Pijlen kortste route en punten vrije route. Een alom gewaardeerd systeem. Het ging gesmeerd maar pijl 5 op een industrieterrein was best listig en menigeen zal de dubbel ‘E’ niet hebben. Dan van pijl 6 naar punt 7 . Onderweg toch nog even die ‘F’ genoteerd. Stom natuurlijk, je was immers op weg naar een punt. Bij pijl 9 moest je oppassen dat je niet een klein stukje tegengesteld reed. Pijl 11 werd gehonoreerd met een dubbele ‘J’ , als je het goed deed tenminste. Mooie route via pijlen 12 en 13. Hier en daar best tricky omdat er nog wel wat ijsplakken en plakjes op de weg lagen. Dus als bestuurder hoefde je je ook niet te vervelen, lekker bochtig, hier en daar wat glad door modder en ijs, dus perfecte weggetjes voor de Zweedse Saab. Het gemiddelde lag niet al te hoog en onze Saab kon het lekker bijbenen. Bij pijl 19 een stukje weg wat was weggewist niet opgemerkt en de ‘T’ dus niet gescoord. Op weg naar TC 2 nog de stempel ‘V’ gehaald omdat de pijl voor de TC geen nummer had en niet gereden hoefde te worden.

Modder….blubber zul je bedoelen!
Na TC 2 verder met ingetekende lijn met barricade en een regularity. Al direct in het begin kwam je bij een driehoek die op de kaart groter was getekend dan in werkelijkheid. De ‘I’ die we noteerden was fout en we misten daardoor de ‘X’ en de ‘H’. Na de start van de regularity begon een stuk ingetekende lijn met weinig of geen problemen zodat we ons op de snelheid konden concentreren. Een stukje door een Q-zone gooide je gemiddelde van 44,8 in de war evenals een stempelaar ‘K’. Maakt een regularity wel spannender. De stukjes onverhard in de rit waren inderdaad onverhard, meer blubberpudding omdat de bovenlaag was ontdooid en het er onder (gelukkig) nog bevroren was. Buiten dat reden wij met startnummer 2 en we vreesden voor de deelnemers met een hoger startnummer, zeker nadat er een auto of tien doorgeploegd waren. We waren blij met onze keuze om de Vredenstein M&S banden te monteren. Onze vrees werd bewaarheid want de ene na de andere deelnemers raakte vast in de blubber. Een enkeling belandde zelfs in de greppel. Of dat lag aan de stuurmanskunst of dat de auto zijn eigen weg was gegaan vertelt de overlevering niet. Maar ik kan je verzekeren dat die blubber glad was…als een emmer snot.
Het is derhalve goed dat de organisatie de stukken onverhard heeft geneutraliseerd en ook waar nodig met gezwinde spoed had afgepijld.

Na de rust Ronald Jans
Na een prima verzorgde en niet al te lange rust gingen we weer van start met een proefje. Ook weer met een bogey tijd van 50 seconden. De Saab werd nu echt de sporen gegeven en we reden de proef in 47 seconden. Weer drie strafpunten, maar wel erg leuk. Eigenlijk moeten er meer proefjes komen in de klassiek rally’s. Daar doe je de bestuurders een plezier mee…. Verder met traject 3, een grensbenadering uit de koker van Ronald Jans. Al direct na de start een opening in de grens en daar stempel ‘G’ gehaald en een stukje verder de foute ‘Y’ omdat ie buiten de grens stond. Waarom de ‘B’ wel goed was en de ‘Y’ niet is nog steeds een open vraag. Bij de ‘V’ zagen we het rondje wat je kon draaien over het hoofd dus die hadden we slechts één keer. Dan een stuk blinde lijn met…blubber. De rode Saab was zo langzamerhand een poepbruine en het wegenbelastingtarief werd een graatje hoger door het gewicht van de modder. Op de blinde lijn misten we de ‘I’ en de ‘Q’. Vraag me niet waarom..het zei zo. Dan als uitsmijter een nog eens stukje IL met barricades maar wel in een schaal van 1:25.000. We zaten wat krap in de tijd, maar zo’n kaartje van 1:25.000 schiet je zo doorheen. Hoe we het gedaan hebben is ons een raadsel maar we hadden blijkbaar een hele goede black out. We misten zomaar de ‘U-Y-en W’. Stom natuurlijk maar we zagen de hele omrijdconstructie over het hoofd. Dat zelfde deden we bij de volgende omrijder waar de W-U en X gescoord kon worden en wat we dus niet deden. Tja en dan verzamel je inderdaad een hele gezinszak strafpunten. Had niet gehoeven, gewoon slordig.

Schoonheidsfoutjes???
De nieuwbakken organisatoren van de Omloop van het Oosten gaven zelf een aantal ‘foutjes’ toe. Moet je het foutjes noemen? Noem het een piepklein gebrekje aan ervaring misschien. Die modder, ja die was er, daar kom en kwam je letterlijk niet doorheen of omheen, en de rekenkamer kon wat sneller maar verder..wat een heerlijke rally en de Saabrijders waren dik en dik tevreden.
De winnaars in de sportklasse werden Jacques Roest en Johan Geel met hun schitterende Renault R 12 Gordini ( waar zie die dingen nog?) en in de toerklasse gingen Richard van Erp en Baptiest Coopmans in een Triumph Dolomite 1850 HL met de palmeras aan de haal. De Saab rijders in de sportklasse stonden op plaats 8-11-15-20 en 35. In de toerklasse is de vierde plaats van Margreet op ’t Hof met navigator Chris Kuypers zeker het vermelden waard. De andere Saab toerklassers stonden op plaats 14-25 -45 en 48.

Resumerend kun je zeggen dat de ‘Omloop van het Oosten’ voor de thuisblijvers een gemiste kans is geweest op een super mooie rallydag.

Ad van Beurden
Team Captain/Voorzitter
Saab Historic Rally Team