Zaterdag 9 september waren we te gast bij Imparts in Ede voor KLK 2. Mooie locatie, waarbij we tussen de (rally) klassiekers onze instructie konden geven en lunchen. Daarnaast mooi centraal gelegen en in een gebied, waar je prima een oefenrit kan uitzetten!

Na de gastvrije ontvangst, lekker bijpraten en rondneuzen was het tijd voor de instructie door Rutger Kwant, waarbij de focus vooral lag op het systeem “punten vrije route”. Vervolgens rustig genieten van de prima lunch, zoals altijd verzorgd door Gea Kwant en vanaf 13.15 de weg op om het geleerde in de praktijk te brengen.

Het weer was wat wisselvallig en varieerde van een voorzichtig zonnetje tot bakken vol regen, maar overall was het prima te doen en hebben de cabriorijders zelfs nog (deels) open kunnen rijden. Wel hebben we de route op een paar punten wat moeten aanpassen, omdat bij het wegslaan van de bordjes ‘s ochtends vroeg bleek dat een paar onverharde wegen die er eerder die week nog prima bij hadden gelegen nu toch wel echt in een modderbad waren veranderd.. Maar met deze aanpassingen op de kaart was het prima te doen.

De regularity met blinde lijn aan het begin bleek voor veel deelnemers nog wel een brug te ver… Verreweg de meeste deelnemers in sport en toerklasse hebben hier het maximaal aantal strafpunten van 30 (= een minuut of meer afwijking van de ideale rijtijd) bij geschreven. Maar er waren uitzonderingen! De beste prestatie in de Toerklasse was 15 strafpunten en in de Sportklasse is het 1 equipe zelfs gelukt om de regularity exact op tijd af te leggen.

Voor het vervolg ging het er om de juiste punten te vinden: hoe je er kwam, was niet relevant, als je maar op het aangegeven punt op de kaart kwam.
Hierbij werd het vinden van de juiste punten beloond met een letter. In een aantal situaties was het even extra opletten, omdat er meerdere bordjes in de buurt van het punt stonden en het dan wel even zaak was om exact de juiste op te schrijven (en dat is meestal niet degene die je als eerste/het meest nadrukkelijk staat toe te lachen). Op deze punten is dan ook het onderscheid gemaakt.

Zo was de letter B bevestigd aan een oplegger die precies tegenover het (afgesloten) weggetje stond dat op de kaart voor kwam en was de K een stukje verderop geplaatst.
Bij de M en de O was het vooral een kwestie van goed meten en de situatie goed “lezen” vanaf de kaart. En bij de N en de Y was er sprake van een driehoek, waarbij de N je stond toe te lachen op de eerste doorsteek (niet op de kaart), terwijl je even moest doorrijden naar de scherpe punt van de driehoek om daar de Y te noteren.

Er is overall prima gereden waarbij verreweg de meeste equipes de schade hebben weten te beperken tot 1 of 2 bordjes. Om tot het bijgevoegde klassement te komen, hebben we dan ook het bouwjaar van de auto op een aantal plekken moeten gebruiken. De winnaars in de Sportklasse hebben geen fouten gemaakt bij het vinden van de punten en scoren met 7 seconden afwijking op de regularity slechts 4 strafpunten overall. In de toerklasse hebben 4 equipes slechts 1 fout gemaakt in het veld. Klasse!

Overall dus weer een leerzame, maar ook gezellige KLK! Onze dank gaat uit naar Imparts (Wilco en Margreet) voor de gastvrije ontvangst en het mogen gebruiken van hun locatie, Rutger en Gea Kwant voor de instructie en lunch en alle deelnemers voor de gezelligheid!

Op 18 novemver wordt de Viking 2017 verreden in de omgeving van Zutphen: de ideale gelegenheid om het geleerde in de praktijk te gaan brengen! We hopen dan ook de nodige mensen van de KLK terug te zien! Maar ook voor mensen die de KLK gemist hebben en graag aan een rit mee willen doen: er is nog tijd (t/m woensdag 8 november) en ruimte om in te schrijven dus we zien jullie graag in Zutphen.

Els Weiler

Voorzitter/Teamcaptain Saab Historic Rallyteam